Annonce

Annonce

Smågrise på frostmark

Mens discountkæderne i slutningen af 2021 nærmest stod i kø for at forære konventionelle ribbenstege til kunderne, fik Irma et rekordsalg ved at satse på Poppelgrise fra Hestbjerg Økologi. PR-foto Hestbjerg Økologi

Poppelgrisen var med til at løfte Irmas salg

Kvalitet, smag og ikke mindst dyrevelfærden var med til at sikre Irma et rekordstort salg.

Mens en række kæder i forbindelse med julen konkurrerede om at sælge flæskesteg til foræringspriser, gik Irma den stik modsatte vej og satsede på økologi og kvalitet. Det skulle vise sig at være en klog beslutning.

For selv om konkurrenter som Netto og Rema 1000 solgte et halvt kg konventionel ribbensteg for under fem kroner i ugerne op til jul, viser Irmas analyser af julesalget, at rekordmange kunder i år valgte Irmas slagtilbud, som var en økologisk flæskesteg af Poppelgris til 59,95 kr. for et halvt kg.

Irma oplyser, at kæden solgte 20 pct. mere Poppelgris-flæskesteg end i december 2020, mens kædens salg af økologisk ribbensteg steg med hele 50 pct. i forhold til året før. Det var også muligt at købe en konventionel flæskesteg i Irma, men her var nogle kunder måske smuttet i Netto eller Rema, idet salget faldt med 11 pct.

Irmas kædedirektør Jan Larsen er ikke i tvivl om, at Irmas satsning på kvalitet var en medvirkende årsag til, at Coop-kæden fik sin bedste julehandel nogensinde.

”Vi må konstatere, at kvalitet, smag og ikke mindst dyrevelfærden sejrer i Irma. En tendens vi også har set på vores andre kvalitets- julevarer som for eksempel Irmas økologiske risengrød og Irmas økologiske æbleskiver, selv når vi sammenligner med rekordåret 2020,” siger Jan Larsen i en pressemeddelelse.

Også salget af økologiske æbleskiver fik vinger og var dobbelt så stort som året før, mens kunderne købte godt 40 pct. mere af Irmas økologiske risengrød.

Det er opmuntrende salgstal for Irma, som netop har taget hul på en strategi frem mod 2025. Her satser kæden endnu mere på kvalitet, økologi og dyrevelfærd, og en af strategien mest markante pejlemærker er at indfri målet om at økologien om tre år skal udgør over halvdelen af salget.

Flere artikler fra samme sektion

Det er blevet dyrere at være økologisk forbruger

Økologiske fødevarer er steget i pris for første gang i seks år viser Forbrugerrådet Tænks årlige pristjek af 15 økologiske dagligvarer.

16-05-2022 2 minutter

Jordbrugsfond er på jagt efter nye investorer

Krigen i Ukraine bremser aktiesalget hos Dansk Økojord, som opruster med to ansatte i jagten på det store gennembrud hos de store investorer.

12-05-2022 7 minutter Omlægning,   finansiering

Vil du teste danske bælgfrugter?

Innovationscenter for Økologisk Landbrug kan nu tilbyde fødevarevirksomheder og professionelle køkkener at afprøve danske økologiske bælgfrugter.