Annonce

Annonce

Smågrise på frostmark

Mens discountkæderne i slutningen af 2021 nærmest stod i kø for at forære konventionelle ribbenstege til kunderne, fik Irma et rekordsalg ved at satse på Poppelgrise fra Hestbjerg Økologi. PR-foto Hestbjerg Økologi

Poppelgrisen var med til at løfte Irmas salg

Kvalitet, smag og ikke mindst dyrevelfærden var med til at sikre Irma et rekordstort salg.

Mens en række kæder i forbindelse med julen konkurrerede om at sælge flæskesteg til foræringspriser, gik Irma den stik modsatte vej og satsede på økologi og kvalitet. Det skulle vise sig at være en klog beslutning.

For selv om konkurrenter som Netto og Rema 1000 solgte et halvt kg konventionel ribbensteg for under fem kroner i ugerne op til jul, viser Irmas analyser af julesalget, at rekordmange kunder i år valgte Irmas slagtilbud, som var en økologisk flæskesteg af Poppelgris til 59,95 kr. for et halvt kg.

Irma oplyser, at kæden solgte 20 pct. mere Poppelgris-flæskesteg end i december 2020, mens kædens salg af økologisk ribbensteg steg med hele 50 pct. i forhold til året før. Det var også muligt at købe en konventionel flæskesteg i Irma, men her var nogle kunder måske smuttet i Netto eller Rema, idet salget faldt med 11 pct.

Irmas kædedirektør Jan Larsen er ikke i tvivl om, at Irmas satsning på kvalitet var en medvirkende årsag til, at Coop-kæden fik sin bedste julehandel nogensinde.

Dermed bekræfter Irma potentialet i at arbejde med flere værdipositioner, som er en kæphest hos Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening, der er medforfatter til rapporten Flere værdipositioner i det økologiske marked, som fortæller om potentialet i at lancerer produkter i flere kvaliteter og prisklasser inden for den samme varekategori som en driver for det økologiske salg.

”Vi må konstatere, at kvalitet, smag og ikke mindst dyrevelfærden sejrer i Irma. En tendens vi også har set på vores andre kvalitets- julevarer som for eksempel Irmas økologiske risengrød og Irmas økologiske æbleskiver, selv når vi sammenligner med rekordåret 2020,” siger Jan Larsen i en pressemeddelelse.

Også salget af økologiske æbleskiver fik vinger og var dobbelt så stort som året før, mens kunderne købte godt 40 pct. mere af Irmas økologiske risengrød.

Det er opmuntrende salgstal for Irma, som netop har taget hul på en strategi frem mod 2025. Her satser kæden endnu mere på kvalitet, økologi og dyrevelfærd, og en af strategien mest markante pejlemærker er at indfri målet om at økologien om tre år skal udgør over halvdelen af salget.

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage